#  このCD2015海外編#01

『Johanna Schneider Quartet/Pridetime』
text Kayo Fushiya 伏谷佳代


Double Moon

今年一番よく聴いたアルバムである(フリー系は年間を通して個人的にあまり興味を覚えなかった)。高い音楽性を備えたドイツの女性ヴォーカリストのデビュー作。すでに名が知られて評価の確定したミュージシャンよりも、若手をフォーカスすべきという思いも含め選定。拙レヴューは海外からの問い合わせも少なくないため、既に書いた記事のリンクのほかに英訳を以下に付記しておく。

*レヴュー・リンク
http://www.jazztokyo.com/five/five1226.html

Johanna Schneider’s Debut Album: Opening up the New Dimension of Vocal Jazz

Effortlessly crossing over genres, composing /arranging with meticulous ease brimming over with feeling, exceptional vocal strength, an elegant, impressive, and commanding stage presence, and so the list goes on heralding the birth of an all-round diva of great power, a beautiful performer never pandering to her audience. Johanna Schneider, now 28 years old from Bamberg in Bavaria, awoke to music early in life, debuting on stage at the age of 14. Later studying under Romy Camerum at Folkwang University of the Arts in Essen where she seems to have inherited her teacher’s wide musical scale, and is now making her mark by freely flowing between her elegant lyricism and tumultuous streams of fearless energy drawn from her roots. Her own pieces, including “My Song” written at the age of 16, comfortably take their place in the lineup alongside works by Van Morrison, Antonio Carlos Jobim, Bill Evans, and so on. The order and choice of tracks are in some ways a journey through her music life. Tracks like “Lonely Dancer in the Rain (2)”, “Ethiopian Moon (9)” and the title piece “Pridetime(12)” demonstrate a power once heard, never forgotten. Their quality and impressive presence, equal to the famous tunes on the album, infer her already mature sense of balance as both composer and arranger. In these tunes, the leading Jazz figures, Ack van Rooyen and Tony Lakatos, are irreplaceable; their presence is exquisitely illustrated in the rich solos, also among the finest passages in the album. The backing band, all gifted musicians in the German swing jazz scene, is superb, especially the pianist Tizian Jost (her piano teacher) working as the driving force of the album with his springy touch and fresh tone colors. Iron-tight rhythm squad, Andreas Kurz and Bastian Juette are also striking as always. Their performance is a fusion of tightly structured band sounds with a capacity to totally embrace ―Being free from any boundary to polish and finish every aspect of each song into “Johanna’s style.” A style with a strong affinity between the instrumental and voice parts, exquisite handling of the reins with distinctive holding and releasing of emotion. The last track “Pridetime” which is winding up this debut album in a great invigorating flourish can be considered Johanna’s perfect presentation.

伏谷佳代 Kayo Fushiya
1975年仙台市生まれ。早稲田大学卒。現在、多国語翻通訳/美術品取扱業。欧州滞在時にジャズを中心とした多くの音楽シーンに親しむ。趣味は言語習得にからめての異文化音楽探求。JazzTokyo誌ではこれまでに先鋭ジャズの新譜紹介のほか、鍵盤楽器を中心にジャンルによらず多くのライヴ・レポートを執筆。

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FIVE by FIVE 注目の新譜


NEW1.31 '16

追悼特集
ポール・ブレイ Paul Bley

FIVE by FIVE
#1277『大友良英スペシャルビッグバンド/ライヴ・アット・新宿ピットイン』(ピットインレーベル) 望月由美
#1278『David Gilmore / Energies Of Change』(Evolutionary Music) 常盤武
#1279『William Hooker / LIGHT. The Early Years 1975-1989』(NoBusiness Records) 斎藤聡
#1280『Chris Pitsiokos, Noah Punkt, Philipp Scholz / Protean Reality』(Clean Feed) 剛田 武
#1281『Gabriel Vicens / Days』(Inner Circle Music) マイケル・ホプキンス
#1282『Chris Pitsiokos,Noah Punkt,Philipp Scholtz / Protean Reality』 (Clean Feed) ブルース・リー・ギャランター
#1283『Nakama/Before the Storm』(Nakama Records) 細田政嗣


COLUMN
JAZZ RIGHT NOW - Report from New York
今ここにあるリアル・ジャズ − ニューヨークからのレポート
by シスコ・ブラッドリー Cisco Bradley,剛田武 Takeshi Goda, 齊藤聡 Akira Saito & 蓮見令麻 Rema Hasumi

#10 Contents
・トランスワールド・コネクション 剛田武
・連載第10回:ニューヨーク・シーン最新ライヴ・レポート&リリース情報 シスコ・ブラッドリー
・ニューヨーク:変容する「ジャズ」のいま
第1回 伝統と前衛をつなぐ声 − アナイス・マヴィエル 蓮見令麻


音の見える風景
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カンサス・シティの人と音楽
#47. チャック・へディックス氏との“オーニソロジー”:チャーリー・パーカー・ヒストリカル・ツアー 〈Part 2〉 竹村洋子

及川公生の聴きどころチェック
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オスロに学ぶ
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INTERVIEW
#70 (Archive) ポール・ブレイ (Part 1) 須藤伸義
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CONCERT/LIVE REPORT
#871「コジマサナエ=橋爪亮督=大野こうじ New Year Special Live!!!」平井康嗣
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